Interrail i sju länder....

Semestern inleddes i Schweiz. Min kompis Robert flög hit från världens finaste sommarstad Stockholm. Första dagen satt vi på tåget genom Italien ner till Pisa. Där hittade vi det lutande tornet:


Bilder man tar på sig själva blir oftast inte så bra, men tornet kom med i allafall. Vi gick även upp i det:



Efter två dagar i Pisa stannade vi till i Livorno vid den italienska medelhavskusten. Hade hoppats på mitt första medelshavsdopp, men tji fick vi, för vi hann inte bada (gick med vår packning i en knapp timme innan vi var framme vid havet där vi fikade istället:



Efter pizza, cappuchino, italienskt vin & glass fortsatte vi mot Nice. Det blev ett kvällsdopp och en dag på stranden dagen efter.



På eftermiddagen begav vid oss till Monte Carlo i Monaco, det skattefria landet där man inte får gå barfota förutom på stranden. Väl värt ett besök. Vid playan blev jag bjuden på en efterlängtad Heineken.


Kändes komiskt att åka från Monaco tillbaka till Nice där vi bodde på ett halvtjaskigt vandrarhem med minimalt utrymme för toa och dusch. Men en trevlig middag blev det! Sedan bar det av till Barcelona, höjdpunkten på resan:




Beachen trivdes vi bäst på! Det blev några dopp under vår fyra dagars-vistelse i den katalonska huvudstaden. Hann även med en visit på Aquarium ("utan det har du inte varit i Barcelona" - höll inte med även om hajarna var coola!) Annars blev det lite shopping till nära och kära, god mat (bland annat tapas och paella...spanska specialiteter) och långa promenader längs hamnpromenaden, la ramla och i gamla stan.



Där firade vi också Schweiz nationaldag (som vi missade, kan man säga). Men vi gottgjorde det genom att hitta till ambassaden i Berlin:



Innan dess blev det ett oplanerat stopp i Strasbourg där vi efter en dryg vecka i sol med över 30 grader fick uppleva lite regn. Fick köpa ett paraply och det fanns bara sådana med EU-flaggan på. Nu regnar det i Schweiz men jag vet inte om jag vågar ta fram det, haha :-) I Berlin lyxade vi till det med hotell efter vandrarhem och B&B:s i de andra städerna.



På Berlin Hauptbahnhof sa jag och Robert CIAO till varandra:



När jag fick beskedet att lille Adrian kommit till världen drog jag till Skåne:


Storebrorsan Didrik (Didde-loo) var glad och gullig som vanlig:


Kunde knappt slita mig från honom eller övriga familjen när tåget i lördags tog mig ner till alperna. Men nu känns det rätt bra. Var ute och sprang en runda efter jobbet när det hade slutat regna. Och det är ju sjuk vad jag ser framemot innebandysäsongen! Längtar efter att börja träna igen, träffa laget och se mina favoritspelare spela!

Kommentarer
Postat av: Madde

Härligt med en europasemester! Nu har du säkert många fina sommarminnen som du kan plocka fram när den mörka hösten och vintern kommer. Ta hand om dig!



Kram

2008-08-12 @ 09:11:32
Postat av: Bella

Jo det har jag...tva veckor är längre än man tror...hoppas ni ocksa haft en bra sommar och lycka till med husbygget!

2008-08-12 @ 09:22:31
Postat av: Robert

Det var en rolig och trevlig resa. Fina bilder (tråkigt att min kamera pajade i Barcelona). Frukosten i Nice var underbar, skulle kunna åka dit igen bara för att äta frukost.

2008-08-30 @ 17:07:27
Postat av: Bella

Ja den magiska frukosten glömmer man inte i första taget.



Inte heller: dodadodadodadoda.....nutnut....massage, massage, cola, fanta, sprite, bier, cerveza....från stradförsäljarna i Barcelona haha ;-)



Jo det var en annorlunda och skoj resa!

2008-08-30 @ 21:22:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback